porkkiskoko.png

Porkkanapankin tarina

Updated: 5 days ago

Valmensin aikoinaan junnujen salibandya. Pelaajien vanhempien kanssa jutellessa esiin nousi toistuva ongelma. Lapset tuijottivat liikaa ruutua, ja ulkoilivat tai liikkuivat liian vähän. Aloin pohtia, että kai tuollaisen ongelman saisi ratkaistua. Lapset kyllä tykkäsivät liikkua ja tehdä muitakin asioita, mutta pelit ja sovellukset vain oli tehty liian houkutteleviksi. Jotta muu tekeminen nousisi ruutuja kiinnostavammaksi, tarvittaisiin porkkanaa!

Lapset kyllä tykkäsivät liikkua ja tehdä muitakin asioita, mutta pelit ja sovellukset vain oli tehty liian houkutteleviksi. Tarvitaan Porkkanaa!

Sain muutaman tutun innostumaan asiasta. Nopeasti tulimme tulokseen, että ratkaisussa pitäisi toteutua ainakin seuraavat asiat: Lapset ja aikuiset saisivat yhdessä miettiä mistä perheenjäsenet saisivat porkkanoita ja mihin niitä voisi käyttää. Olisi kaikille helpompaa, kun kukin tietäisi mitä häneltä halutaan ja mitä ekstraa siitä saisi. Yhdessä sovituissa pelisäännöissä olisi helpompi pysyä. Samalla lapset oppisivat, että ensin pitää tienata ennen kuin voi tuhlata.

Yhdessä sovituissa pelisäännöissä olisi helpompi pysyä.

Kukin perhe voisi muuttaa pelisääntöjä tarpeidensa mukaisesti. Yksi kannustaisi liikuntaan, toinen lukuläksyihin ja kolmas huoneen siivoukseen. Jossakin perheessä palkkana toimisi ruutuaika, toisessa viikkoraha ja kolmannessa perheen yhteinen leffahetki. Kenties kännykät muuttuisivat perheissä riidanaiheen sijaan sopimistyökaluiksi. Näistä ajatuksista syntyi Porkkanapankki.

Syntyi Porkkanapankki

Pari ensimmäistä vuotta Porkkanapankkia kehitettiin kaiken muun, työn, perhe-elämän, omien ja lasten harrastusten, ohessa. Tehtiin ensimmäiset paperi- ja rautalankaversiot ratkaisusta. Keskusteltiin ihmisten kanssa. Tuli kritiikkiä. Pääsääntöisesti viesti oli kuitenkin positiivista, jopa innostavaa. Sen pohjalta tehtiin ensimmäiset demot ja pilotoinnit. Parempaa kokonaiskäsitystä varten päätettiin käyttää Business Finlandin Innovaatioseteli ja hakea viisautta ulkopuoliselta taholta.

Pääsääntöisesti viesti oli kuitenkin positiivista, jopa innostavaa.

Se kannatti. Konsultoinnin myötä todettiin, että lapsiperheet eivät ole ehkä se paras kohderyhmä. He eivät ole tottuneet maksamaan sovelluksista. Meidän olisi pitänyt tehdä paljon markkinointia, että olisimme saaneet riittävästi asiakkaita ollaksemme kannattavia. Emme myöskään voineet enää jatkaa idean pyörittämistä harrastuspohjalta, vaan kehitystyöhön tarvittiin rahaa.


Tuon valaistumisen myötä hoksattiin, että samat ongelmat toistuivat yrityksissä ja työyhteisöissä. On hommia, jotka eivät kuulu kenellekään, mutta jonkun ne pitää kuitenkin tehdä. Joitakin tehtäviä tehdään jo, kuten kahvinkeitto, firman some-postauksien jako tai pikkujoulujen järjestäminen, mutta tekijä ei niistä saa välttämättä itselleen mitään. Toisaalta yrityksissä olisi tehtäviä, joita kukaan ei tee tarpeesta huolimatta, kuten lisämyynti tai mahdollisten asiakkaiden vinkkaus.

Valaistuminen: samat ongelmat toistuivat yrityksissä ja työyhteisöissä.

Aloitimme keskustelut tuttujen yritysten ja työssäkäyvien kanssa. Pivotoimme Porkkanapankin yrityksien työkaluksi. Tarkoituksena oli kannustaa ja motivoida ihmisiä tekemään erilaisia asioita itsensä, työkaverinsa tai työyhteisönsä hyväksi. Haluttiin myös tehdä aiemmin arvostusta vaille jäänyt työ mitattavaksi ja näkyväksi. Yrityksissä tiedettäisiin nyt kenelle antaa tunnustusta ja millaisista asioista.

Löytyi voittaja: palveluliiketoiminta, jossa tehdään töitä asiakkaalle tai asiakkaalla.

Tehtiin mockup ja ensimmäinen demo. Demoa esiteltiin turuilla ja toreilla. Saatiin innokkaita kuuntelijoita, hyviä vinkkejä ja huomioita. Toki edelleen tuli myös kritiikkiä ja epäilyjä. Kesällä 2021 pilotoitiin kymmenkunta erikokoista yritystä eri toimialoilta, erilaisilla käyttöönottomalleilla. Löytyi voittaja: palveluliiketoiminta, jossa tehdään töitä asiakkaalle tai asiakkaalla. Valittiin kohderyhmäksi suomalaiset 20-100 henkilöä työllistävät siivous- ja kiinteistönhuolto-yritykset.

Yrityksissä työntekijä on paras viestinviejä asiakkaan ja työnantajayrityksen välillä.

Nyt oltiin oikeilla jäljillä. Näissä yrityksissä työntekijä on paras viestinviejä asiakkaan ja työnantajayrityksen välillä. Samalla työntekijän tekemisillä ja tekemättömyyksillä on iso merkitys sekä asiakkaalle, että yritykselle. Lisäksi Porkkanapankin mahdollistamat palkinnot, kuten lounas, vinkkupullo, leffalippu, pitsat perheelle tai palkallinen vapaapäivä, ovat tuntuva ekstra työntekijälle.


Tällä tiellä ollaan nyt, missionamme tehdä positiivisempia ihmisiä ja tuottavampia yrityksiä!


Mieluummin Porkkanaa kuin keppiä!

Harri Välijärvi

044 374 6092

CEO, Porkkanamestari

Porkkanapankki


Haluatko tarjota Porkkanaa ja motivoida ennemmin tunteella kuin rahalla? Soita tai varaa aika kalenteristani. Kerron lisää.



0 comments

Recent Posts

See All